Wat zijn superfoods?

Maken ze ons gezonder? En is het verstandig om ze als vervanging van onze huidige voeding te nemen? Met superfoods worden vaak natuurlijke, onbewerkte voedingsmiddelen en planten bedoeld, die in de natuur voorkomen en grote hoeveelheden bevatten van vitamines, mineralen, sporenelementen, anti-oxidanten en andere gezondheidsbevorderende stoffen.

Er bestaat niet één duidelijke definitie van superfood. Superfood is ook een marketingterm. De term wordt vaak gebruikt voor een voedingsmiddel dat veel meer unieke eigenschappen bevat dan een gewoon voedingsmiddel.

Qua werking zijn ze niet helemaal onder te brengen in de groep voeding en ook niet helemaal in de groep van geneeskrachtige kruiden. De werking zit er tussenin. In de landen van herkomst (onder andere Peru, Azië en Brazilië) zijn ze al vele jaren bekend. Er zijn grote voorstanders en grote tegenstanders van superfoods. De voorstanders prijzen de enorm grote hoeveelheden gezondheidsbevorderende stoffen die erin voorkomen. De tegenstanders waarschuwen voor gezondheidsrisico’s bij een eenzijdig gebruik.

Enkele bekende superfoods zijn:
GOJIBESSEN: bevatten veel antioxidanten (vertragen veroudering en beschermen tegen ziekte) geven energie en versterken het immuunsysteem.
RAUWE CACAO: verbetert het humeur en de concentratie.
MACA: brengt de hormonen in balans en geeft veel energie.
BIJENPRODUCTEN: propolis wordt als natuurlijk antibioticum gebruikt. Bijenpollen: bevatten veel voedingsstoffen en geven extra energie.
SPIRULINA: versterkt het immuunsysteem.
CHLORELLA: zorgt voor ontgifting.
HENNEPZAAD: bevat veel eiwitten en omega 3 vetzuren(goed voor hart-, en bloedvaten) versterken de weerstand.  
CHIAZAAD: bevat antioxidanten( beschermende stoffen) en omega 3 vetzuren.
KOKOSOLIE: bevat verzadigde plantaardige vetzuren. Deze zijn goed voor huid en haar. Deze lijst van soorten superfoods en hun werking is niet compleet.

Superfoods  kunnen verwerkt worden in bijvoorbeeld smoothies, yoghurt en salades. Het is belangrijk om ze als aanvulling op de voeding te gebruiken en niet als vervanging. Het is niet zo dat je gezonder wordt door het eten van superfoods. Het gaat om de totale voeding die we gebruiken Variatie daarin is erg belangrijk. Uiteindelijk gaat het erom dat we voldoende voedingsstoffen en bio-actieve stoffen(onder andere gezondheidsbevorderende stoffen) binnenkrijgen. Het is bekend dat de meeste mensen niet voldoende vitamines en mineralen binnenkrijgen, ook al eten ze( naar hun mening) gezond. Een ‘gebruikelijke’ Nederlandse voeding bevat te weinig foliumzuur, vitamine D, vitamine A, ijzer, selenium en zink. Over het algemeen kan onze voeding verbeterd worden door meer groente, fruit, noten, zaden en ( vette) vis te eten. Superfoods kunnen een goede aanvulling zijn op de voeding omdat ze over het algemeen grotere hoeveelheden belangrijke gezondheidsbevorderende stoffen bevatten en we daardoor gemakkelijker aan de aanbevolen hoeveelheden kunnen komen. Een deskundig advies bij het gebruik van superfoods is aan te raden.

Petra Kersten Diëtist/Orthomoleculair therapeut

terug naar boven