Goede voedings- en leefstijl bij een kinderwens

Het slikken van foliumzuur door de vrouw bij een zwangerschapswens is bij veel mensen bekend. Het verkleint de kans op een open ruggetje, hazenlip en open gehemelte van de baby. Het is echter niet de enige verstandige voorbereiding die kan worden gedaan. Zowel de man als de vrouw kunnen hun voedings- en leefstijl aanpassen om op die manier de kans op een gezonde zwangerschap te vergroten.

Ongeveer 14 weken vóór de bevruchting worden bij de man en bij de vrouw de geslachtscellen aangemaakt die verantwoordelijk zijn voor het erfelijk materiaal van de baby. Vaak is pas enkele weken na de bevruchting bekend dat een vrouw zwanger is. Juist in de eerste 10 weken van de zwangerschap vinden er veel celdelingen en kritieke processen plaats die moeten leiden tot de aanleg van een gezonde baby. Daarbij beïnvloedt de voedingstoestand van de moeder rondom de bevruchting het risico op gezondheidsproblemen later in het leven van een kind.

Veel belangrijke processen vinden dus al plaats VOORDAT de zwangerschap bekend is. Redenen genoeg dus om goed voorbereid een zwangerschap in te gaan om op die manier de vruchtbaarheid te verhogen!!

Zorg als aanstaande moeder en vader voor:
- Het weglaten van alcohol, drugs en rookwaren
- Een goed gewicht. Zowel een te hoog als laag gewicht verminderen de vruchtbaarheid
- Voldoende rust en ontspanning. Stress zorgt voor minder aanmaak van het mannelijk hormoon en een onregelmatige/wegblijven van de menstruatie. Daarnaast verbruikt het lichaam bij stress veel vitamines en mineralen
- Het eten van minimaal 300 gram groente en 2-3 stuks fruit per dag
- Het eten van gezonde vetten: vette vis (zalm, haring, makreel, sardientjes, ansjovis), noten, zaden en koudgeperste (lijnzaad)olie
- Een goedwerkend maag-darm- kanaal
- Het weglaten van voeding waar je allergisch op reageert
- Voldoende inname van B vitamines. Ze komen voor in volkorenproducten, groente, fruit, noten, zaden, vlees, vis en peulvruchten

De volgende producten/ factoren hebben een NEGATIEVE INVLOED op de vruchtbaarheid en de hormoonhuishouding:
- Suiker en producten waarin dit is verwerkt
- Alcohol, drugs, roken, koffie, cola, zwarte thee
- Medicijnen, te lang zonnebaden, luchtvervuiling en andere schade lijke stoffen

VOOR DE VROUW:
gebruik vanaf het moment dat je zwanger wilt worden een multivitamine met extra zink, vitamine B6, B12 en 400-800 microgram foliumzuur. Deze stoffen verkleinen het risico op aangeboren afwijkingen, helpen het lichaam met het opruimen van gifstoffen en regelen de werking van de geslachtshormonen.

De volgende producten zijn SCHADELIJK TIJDENS DE ZWANGERSCHAP:
- Alcohol, drugs, rookwaren
- zwaar vervuilde vis: paling, snoek, haai- en zoetwatervis
- Orgaanvlees zoals lever en niertjes
- Zachte kazen
- Rauw/halfgaar vlees, vis, ei
- Te veel vitamine A en producten die dit bevatten Wanneer het lichaam van de aanstaande moeder gezond is kan alle energie gaan naar de baarmoeder en het kind.

Laat je begeleiden door iemand die genoeg kennis van zaken heeft!

Petra Kersten

terug naar boven